dimecres, 10 d’octubre del 2012

La competència digital a l'educació primària

Aquest és el llibre del qual comentaré les coses més importants del segon capítol. Ho he dividit en punts, o apartats importants.

•Les TIC i la societat d la informació Cal adaptar el currículum per els nous perfils que demana la societat de la informació, és a dir, que s’han d’incorporar les TIC i fer explícites les aportacions d’aquestes tecnologies.


La competencia digital Relacionada amb la competencia del tractament d la informació. No és poròpia de l’àrea. Dóna siginificat a pràcticament totes les àrees, i per tant els alumnes l’hauràn d’assolir en les divereses àrees currículars.

Paper de les TIC per àrees Resumiré breument el paper de la competencia TIC en cada àrea. En llengua afavoreix l’accés a la informació amb la finalitat d’elaborar coneixement, com per exemple una activitat del JCLIC d’ortografia i gramàtica. En educació per la ciutadania les TIC proporcionen autonomia, autocontrol i seguretat. També hi ha una valoració crítica dels missatges que transmeten els mitjans de comunicació, per així acabar construint una opinió pròpia. En matemàtiques les TIC faciliten la interacció amb objectes matemàtics o la construcció de figures geomètriques. I faciliten a aprendre dels errors, relsolució de problemes,etc. En l’educació artística les TIC hi tenen un paper important, ja que permeten generar música i combinar sons, textos, imatges i animacions.

En aquest capítol t’explica algunes propostes metològiques que siguin didàctiques molt sencillez i motivadores, per cercar informació a Internet sobre un tema determinat i perquè així l’alume adquireixi les habilitats i els procediments de les TIC. El que he trobat més interessant del capítol és els aspectos que cal considerar perquè es produeixin canvis metodològis a les aules, com per exemple, que s’han de crear situacions en què l’aprenentatge sigui significatiu, plantejar cada tema com un problema per resoldre, establir una relació ensenyament-aprenentatge, utilitzar entorns del web 2.0, el paper del mestre ha de ser de mediador i guia en el procés d’aprenentatge del grup, i el de l’alumne d’actiu i participatiu en aques procés. També és important l’autoavaluació i coavaluació de l’alumne, estimular l’autonomia i curiositat del grup i sobretot respectar la diversitat.

Un altre tema important són les activitat monogràfiques competencials. Sópn aquelles transversals significatives per als alumnes adequades a un tema, tractat des del Coneixement del medi o Matemàtiques. Per realitzar aquestes activitats ens fan servir eines digitals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada